Komputerowe Sztuczki Strona Główna

Kurs Gimp wprowadzenie obszar roboczy i narzędzia. Cz. 1 - Update

Witam w pierwszej odsłonie kursu obsługi programu graficznego Gimp. Dosyć długo się zbierałem za rozpoczęcie tego poradnika, głównie przez brak czasu. Ale w końcu nastała ta wiekopomna chwila i ruszamy z cyklem. Nim przejdziemy do sedna to trochę o programie słów kilka.

Kilka słów o GIMPIE


Gimp obecnie jest jednym z lepszych programów do obróbki grafiki i minimalnie ustępuje płatnemu Photoshopowi, ale to jest zaletą Gimpa, mianowicie licencja GPL. A umiejętności zdobyte przez nas przy pracy w tym programie zaowocują zrozumieniem zasad jakimi rządzi się obróbka grafiki i pozwoli efektywnie działać nawet w Photoshopie jeżeli zdecydujemy się przyszłościowo korzystać z tego programu.

Do programu znajdziemy mnóstwo dodatków, pędzli, deseni a także korzystając z kursu sami nauczymy się tworzyć własne desenie czy pędzle. Ale nim dojdziemy do tych zagadnień to musimy zapoznać się z podstawami i przydatnymi opcjami w programie, które będziemy na dłuższą metę często wykorzystywać. Pierwszą część kursu poświęcimy na zaznajomienie się z obszarem pracy i narzędziami. Zapraszam do wprowadzenia i krótkiego omówienia. Czytaj dalej lub obejrzyj Wprowadzenie na naszym kanale YouTube

Główne okno programu gimp z przybornikiem
Okno robocze programu z opisem
(Kliknij aby powiększyć obraz)

Menu operacji na pliku w GIMP


1. W górnym menu "Plik" znajdziemy wszystkie operacje związane z działaniem na pliku, otwieranie plików, nowe pliki, wydruk, zapis czy dostęp do ostatnio otwartych plików w gimpie. W menu tym także mamy możliwość zamknięcia pliku bez zamykania programu. Opcja przydatna jeżeli otworzyliśmy dwa pliki a pobieraliśmy z jednego np tło do drugiego obrazu. Więc po pobraniu możemy szybko zamknąć niepotrzebny nam obraz co zwolni pamięć komputera i zachowamy przejrzystość obszaru pracy.

Również możemy do tego wykorzystać skrót Ctrl+W należy jednak pamiętać o kliknięciu w górny pasek okna obrazu, który chemy zamknąć tak aby te okno stało się aktywne i dopiero wtedy naciskamy skrót. Opcja Ctrl+Q pozwala nam definitywnie zamknąć Gimpa, również i ta opcja jest dostępna w menu pod nr. 1. Poniżej najważniejsze skróty klawiszowe z menu nr. 1, polecam korzystać ze skrótów gdyż na dłuższą metę ułatwiają nam bardzo pracę i nie musimy latać kursorem ciągle po górnej belce.

Skróty klawiszowe menu Plik w pigułce.


- Ctrl+N - Nowy plik, stworzenie nowego pliku domyślnie ustawienia dla nowego pliku są takie same jak dla ostatnio tworzonego nowego pliku. Załóżmy że tworzyliśmy nowy plik o wymiarach 60x60 pikseli. Po kliknięciu Ctrl+N Gimp zaproponuje nam stworzenie obrazu o takich samych wymiarach, więc zwracać uwagę na to przed akceptacją. Ale to jeszcze omówimy tą opcję dokładnie później.
- Ctrl+S - Zapis pliku, zapisuje aktualne zmiany w pliku. Jeżeli wcześniej plik nie był zapisywany wyświetli nam się okno z prośbą o nazwanie nowego pliku i wyborem lokalizacji docelowej.
- Ctrl+W - Zamykanie pliku, omówione zostało wyżej
- Ctrl+Q - Zamknięcie programu Gimp
- Shift+Ctrl+V - Utworzenie nowego obrazu ze schowka. Dla przykładu, zrobiliśmy zrzut ekranowy pulpitu. Jeżeli nie znalibyśmy dobrze programu najprawdopodobniej najpierw utworzylibyśmy nowy obraz a potem byśmy próbowali wkleić nasz zrzut. Jednak wciskając powyższą kombinację program sam tworzy nowy obraz na podstawie zawartości schowka, o wymiarach odpowiadających wykonanemu zrzutowi lub zawartości schowka bo niekoniecznie to musi być zrzut a np. Wycięte zaznaczenie.

Menu operacji edycji


2. Menu "Edycja" w którym znajdziemy podstawowe operacje takie jak kopiowanie, wklejanie czy wycinanie obiektów. Wśród tych podstawowych opcji warto zwrócić uwagę na opcję "Skopiuj" i "Skopiuj widoczne". Różnica pomiędzy tymi opcjami polega na tym, że sama opcja kopiuj kopiuje tylko elementy z aktywnej warstwy danego zaznaczenia. Natomiast opcja skopiuj widoczne kopiuje zawartość z wszystkich warstw, z tych na wierzchu i z tych będących pod spodem tła, oraz obiekty drugo planowe.

Menu edycji jest przeze mnie bardzo rzadko używane gdyż w dużej większości wykorzystuję skróty klawiaturowe co również i Wam polecam w celu szybkiej i sprawnej obróbki. Jedną z ważniejszych opcji dla których warto mi otwierać te menu jest funkcja "Rysuj wzdłuż zaznaczenia" oraz "Rysuj wzdłuż ścieżki" bardzo potężne funkcje jeżeli potrafimy je wykorzystać w odpowiednim momencie i celu. Poniżej lista najważniejszych skrótów klawiaturowych.

Skróty klawiszowe menu edycji w pigułce.


- Ctrl+Z - Cofnięcie ostatniej operacji
- Ctrl+Y - Ponowienie cofniętej operacji obie funkcje bardzo dobrze można wykorzystać w celu sprawdzenia efektu wykonanych poprawek i wybrania najlepszej opcji. W trakcie kursu postaram się zademonstrować dobre wykorzystanie tych skrótów.
- Ctrl+X - Wytnij, narzędzie wycięcia i przeniesienia obiektu do schowka
- Ctrl+V - Wklej, narzędzie odpowiedzialne za wklejenie zawartości schowka.
- Ctrl+C - Skopiuj, narzędzie kopiowania obiektu.
- Ctrl+Shift+C - Skopiuj widoczne, kopiowanie tego co dosłownie widzimy w zaznaczeniu. Różnicę pomiędzy obiema operacjami wyjaśniłem wcześniej jednak również postaram się to zademonstrować w dalszych częściach.

Ostatnią opcją, która jest jeszcze warta uwagi w tym menu jest opcja "Wklej jako", otwiera ona przed nami nową gamę możliwości i zostanie omówiona w osobnym podrozdziale kursu.




Omówienie menu operacji na zaznaczeniach.


3. Menu operacji "Zaznaczenia", bardzo wszechstronne menu i wiele przydatnych opcji. Wśród podstawowych skrótów Ctrl+A zaznaczenie wszystkiego i sytuacja przeciwna czyli odznaczenie wszystkiego co zaznaczone czyli nic za pomocą skrótu Ctrl+Shift+A.

Jednymi z najciekawszych tutaj opcji, często przeze mnie wykorzystywanymi są edycje obszaru zaznaczenia, zmniejszanie bądź jego powiększanie lub obramowanie zaznaczeń co pozwala wykonywać obwódki wokół obiektów.

Wartą uwagi także jest opcja zaznaczenia wg koloru, która pozwala wybrać elementy o określonym kolorze lub zbliżonym w zależności od ustawienia próbkowania i progu. No i ostatnie warte opcje to przekształcenie zaznaczenia na ścieżkę, a także oderwanie zaznaczenia jako osobną warstwę. Większość z tych opcji zostanie zaademonstrowana w trakcie kursu.

Omówienie menu modyfikacji Widoków.


4. Menu "Widok", jest to menu, które bez wątpienia przyda nam się podczas precyzyjnych projektów z prostopadłymi i równoległymi obiektami. Oprócz standardowych opcji Powiększenia obrazu klawisz "+" oraz zmniejszenia obrazu klawisz "-" znajdziemy potężne narzędzie siatek oraz prowadnic, które nieraz ułatwią nam życie. Temu zagadnieniu zostanie poświęcony również osobny temat w kursie, gdyż są to opcje które warto opanować.

Wprowadzenie do narzędzi manipulacji obrazem czyli menu obraz


5. Menu "Obraz" czyli narzędzia manipulacji obrazem. Kolejne bardzo przydatne narzędzia umożliwiające przerzut(obrót) w pionie i poziomie obrazu, skalowanie obrazu czyli zmiana rozmiaru obrazu, temat był wcześniej poruszany w poradniku ale na potrzeby kursu zostanie zademonstrowany raz jeszcze.

Zmiana wymiarów płótna obrazu czyli obszaru na którym możemy pracować(malować, manipulować etc.). No i znajdziemy także narzędzia kadrowania i przycinania obrazu. W menu tym także umieszczono opcje konfiguracji siatek i prowadnic, co moim zdaniem powinno być w menu "Widoku" ale autorzy programu mieli inną wizję grupowania funkcji.

W menu znajdziemy także opcję Duplikację obrazu czyli inaczej mówiąc powielenie go, przydatne jeżeli mamy dwie wizje w trakcie pracy i chcemy przedstawić oba projekty, które różnią się niewielkimi detalami. No i kolejna ważna opcja w tym menu to wybór Trybu obrazu, bardzo przydatna opcja dla webmasterów jeżeli chodzi o zmniejszanie rozmiaru(Megabajtów) zajmowanych przez obraz w templatkach i projektach www.

Zarządzanie warstwami - funkcje w menu warstw.


6. Menu "Warstw", które zasługuje na długi i osobny rozdział w kursie, ale pokrótce omówimy dostępne opcje. W menu tym znajdziemy przede wszystkim operacje na warstwach; tworzenie nowych warstw, duplikacja, łączenie warstw ze sobą w jedną warstwę. Usuwanie, kadrowanie i operacje przerzutu(obrotu) w pionie i poziomie warstw.

Operacje na kanale alfa warstw - o tym też postaram się napisać osobny wątek w kursie. Ogólnie bez demonstracji ciężko będzie wytłumaczyć na czym polega siła i zaleta warstw, ale jak już to zrozumiecie to docenicie jakim potężnym narzędziem w rękach grafików są operacje na warstwach.

Kolory pod kontrolą - menu manipulacji kolorami i składowymi.


7. Menu "Kolory" odpowiada za modyfikacje palety barw obrazu, bardzo przydatne narzędzia do retuszu zdjęć i nie tylko. Podczas pracy nad projektami graficznymi skorzystamy z wielu opcji z tego menu min. barwienia, ustawień kontrastu i jasności, operacji na alfie a także składowych obrazu.

W ciągu całego cyklu będziemy nieraz korzystać z opcji tego menu także zobaczycie w jakich sytuacjach można wykorzystać opcje z tego menu aby osiągnąć określony efekt. Także opcje z tego menu będą dawkowane cyklicznie w formie podpunktów naszych projektów.

Narzędzia czyli konfiguracja przybornika z menu.


8. Menu "Narzędzia" czyli umieszczone w formie menu wszystkie narzędzia oznaczone nr. 14 na rysunku, czyli wszystkie podstawowe narzędzia rysownicze oraz manipulacji na obrazie dostępne w przyborniku. Menu przybornika(nr 13. rys.) w razie jego zniknięcia możemy przywołać za pomocą kombinacj Ctrl+B. Zastosowanie poszczególnych narzędzi oraz opcji narzędzi i użycie ich w praktyce będzie przedstawiane systematycznie w ciągu całego kursu.

Menu Filtrów -  automatyczne efekty nakładane na obraz.


9. Menu "Filtry" czyli gotowe automatyczne efekty i upiększenia a także modyfikacje, które możemy zastosować do zdjęcia obiektu. Prostota filtrów polega na łatwości ich konfiguracji gdzie większość opcji modyfikowana jest za pomocą suwaków, dzięki czemu możemy stos operacji podstawowymi narzędziami wykonać przy wykorzystaniu tylko jednego określonego filtra. Jedną z najczęściej wykorzystywanych opcji przez użytkowników z tego menu są Filtry rozmycia, uwydatniania i operacje na światłocieniach.

Menu Okna - Dostosuj swój obszar roboczy indywidualnie.


10. Menu "Okna", Gimp jest o tyle przyjaznym programem, że pozwala Nam wybrać narzędzia z których będziemy korzystać jako wyświetlenie osobnego okna dialogowego. Pozwala to na efektywniejszą pracę a także przystosowanie obszaru roboczego do naszych potrzeb. Tutaj już każdy musi wg własnych eksperymentów sobie wybrać swoje opcje. Jedyną wartą przypomnienia opcją z tego menu jest "Okno warstwy"(nr. 12 rys.) dostępne z menu "Dokowalne okna dialogowe". Okno te możemy też szybko wywołać za pomocą kombinacji Ctrl+L.

Aktualizacje i nowości czyli menu pomoc w Gimpie


11. Menu "Pomoc" przeze mnie rzadko używane menu, w mojej świadomości opcje pomocy przygotowane przez autorów programów nigdy nie rozwiązują zaistniałego problemu. Ale z własnej dociekliwości można zajrzeć tam.

Główne narzędzia do manipulacji obrazem- czyli przybornik.


13. Okno główne przybornika, najczęściej praktycznie używane okienko. Znajdziemy w nim zbiór podstawowych narzędzi (nr. 14 rys.). Kolory pędzla(nr. 15 rys.) w tym kolor pierwszoplanowy pierwszy od góry i drugoplanowy ten drugi niżej. W przyborniku także znajdziemy opcje narzędzi, sekcja oznaczona numerem 16 na rysunku. Dla każdego narzędzia przeważnie w tym menu znajdziemy inne opcje. Które postaram się omówić w trakcie kursu.

Omówiliśmy nasz obszar roboczy, więc zapraszam wkrótce na kolejną część kursu, gdzie przejdziemy do praktycznych zastosowań Gimpa w obróbce i projektowaniu grafiki.
Zobacz też:



  1. Strona Główna




  2. Kurs GIMP


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz