Komputerowe Sztuczki Strona Główna

Kurs Gimp - Tworzymy animowany pędzel - Cz. 8

Witam w kolejnej już 8 części kursu grafiki komputerowej w programie GIMP. Dzisiaj odejdziemy nieco od naszego poprzedniego projektu przedstawionego w części szóstej i siódmej, ale jeszcze do niego powrócimy i pliki będą nam potrzebne w 9 części kursu. Czytaj dalej lub Obejrzyj tutorial na kanale YouTube Komputerowe Sztuczki

Dzisiaj natomiast pokażę jak możemy w programie GIMP utworzyć własne animowane pędzle. Animowany pędzel czyli co naciśnięcie klawisza myszy zmieniające malowany obrazek bądź kształt pędzla. Na potrzeby kursu stworzyłem obrazek z nutami. Widoczny po lewej stronie.
Obraz bazowy z nutami do pobrania - plik graficzny
Obrazek z nutami do poradnika
(Kliknij aby powiększyć i pobrać
w dużym rozmiarze)
Po ukończeniu tego poradnika co naciśnięcie klawisza myszy spowoduje narysowanie innej nuty za pomocą pędzla. Po pobraniu obrazka z nutami uruchamiamy program GIMP i przystąpimy teraz do stworzenia naszego pędzla. Aby wiedzieć jak się tworzy i na czym polegają animowane pędzle dobrze jest uruchomić okno warstw aby lepiej zrozumieć specyfikę tego zagadnienia.

Zamieniamy kolor w alfę

Na początku musimy z obrazka pozbyć się białego koloru i zamienić go w alfę, czyli przeźroczystość. Zagadnienie te zostało omówione w czwartej części kursu dostępnej tutaj. Robimy to na początku gdyż lepiej zrobić to raz niż robić dla każdej nuty z osobna.

Tworzymy nowy obraz z zaznaczenia

Kopiujemy pierwszą nutę do schowka - zrzut
Rys. 2 Kopiujemy pierwszą nutę do
schowka (Kliknij aby powiększyć)
Na początku wybieramy narzędzie zaznaczenia prostokątnego i zaznaczamy pierwszą nutę. Zaznaczenie powinno mieć ok 102px szerokości i zajmujące wysokość całego obrazka tak aby mieściła się cała nuta w zaznaczeniu. Po zaznaczeniu kopiujemy nutę do schowka tak jak na obrazku nr 2  naciskamy prawy przycisk myszy na zaznaczeniu i z menu kontekstowego wybieramy Edycja a następnie Skopiuj widoczne.
Tworzenie nowego obrazu z zawartości schowka - zrzut gimp
Rys.3 Tworzymy nowy obraz z
zawartości schowka w Gimpie
(Kliknij aby powiększyć)

Główny obraz bazowy pędzla - zrzut ekranu
Rys. 4 Główny obraz bazowy pędzla
(Kliknij aby powiększyć)
Mamy już skopiowaną pierwszą nutę do schowka więc z górnej belki menu wybieramy Edycja i potem Wklej jako a na końcu wybieramy z listy Nowy obraz jak to widać na rysunku numer 3.
Jak widzimy powstał nam nowy obrazek widoczny na zdjęciu numer 4. Będzie to główny obraz bazowy naszego pędzla. Uruchamiamy teraz okno warstw w oknie obrazu bazowego pędzla.

Dodajemy dodatkowe obrazy do pędzla

Mamy już pierwszą nutę ale jedna nuta to jeszcze nie animowany pędzel, zaznaczamy więc drugą z kolei nutę. Pamiętajmy aby trzymać się ustalonego jednego wymiaru jeżeli chodzi o wysokość i szerokość zaznaczenia. Analogicznie jak w pierwszym przypadku kopiujemy nutę do schowka.

Wklejanie dodatkowego obrazu do pędzla - zrzut
Rys. 5 Wklejanie dodatkowego obrazu
do pędzla (Kliknij aby
powiększyć)
Teraz następuje istotna zmiana. Przełączamy się na okno głównego obrazu bazowego pędzla. I z górnego menu kontekstowego wybieramy Edycja a następnie Wklej jako i na końcu Nowa Warstwa jak to widoczne na rysunku 5.
Po wklejeniu kolejnej nuty nasz obraz będzie wyglądać mniej więcej jak na rysunku numer 6
Obraz bazowy z wklejoną dodatkową warstwą - zrzut gimp
Rys. 6 Obraz bazowy z wklejoną
dodatkową warstwą (Kliknij aby
powiększyć zdjęcie)
gdzie jedna nuta nachodzi na drugą, ale nie przejmujemy się tym.

Utworzone nowe warstwy w obrazie bazowym pędzla - zrzut
Rys. 7 Utworzone nowe warstwy w
obrazie bazowym pędzla (Kliknij
aby zobaczyć)
To samo robimy z pozostałymi nutami w efekcie czego uzyskamy dodatkowe 9 warstw a nasz obraz bazowy pędzla będzie wyglądać jak na rysunku numer 7.






Kolorujemy nuty

Barwienie obrazu w programie Gimp - zrzut
Rys. 8 Barwienie obrazu w programie
Gimp (Kliknij aby powiększyć)
Mamy już wszystkie nuty skopiowane i utworzony obraz bazowy pędzla, więc zajmiemy się ulepszeniem nieco naszego pędzla i pokolorujemy nuty. Zakładam, że użytkownik wie już jak się poruszać po menu warstw, więc wybieramy pierwszą czarną nutkę z menu warstw.

Ustawienia barwienia kolorem warstwy w programie Gimp - obrazek
Rys. 9 Ustawienia barwienia kolorem
warstwy w programie Gimp (Kliknij
aby powiększyć obraz)
Z górnego menu wybieramy teraz Kolory a następnie Barwienie tak jak to widoczne na rysunku numer 8. Aby zabarwić czarny kolor musimy najpierw przesunąć suwak jasności w nowym oknie, które nam się wyświetliło mniej więcej do poziomu 40 wzwyż w prawą stronę jak widzimy to na obrazku 9.  Następnie za pomocą pierwszego górnego suwaka wybieramy kolor dla naszej nuty sugerując się podglądem. To samo robimy z pozostałymi nutami nadając im kolory wg własnego uznania.

Zapisujemy animowany pędzel

Zapis animowanego pędzla w GIMPie i wybór rozszerzenia - zrzut
Rys. 10 Zapis animowanego pędzla w
GIMPie i wybór rozszerzenia
(Kliknij aby powiększyć)
Powoli zbliżamy się do końca naszego poradnika i nadeszła pora aby zapisać efekt naszej pracy i zebrać owoce. Z górnego menu wybieramy Plik a następnie Zapisz jako. W oknie zapisu obrazu musimy zwrócić teraz baczną uwagę na to jak zapisujemy plik. Z menu wyboru typu pliku wybieramy Pędzel GIMP (animowany) jak to widoczne na rysunku numer 10. Ewentualnie możemy w polu Nazwa wpisać nazwę naszego pędzla z rozszerzeniem .gih. Dla przykładu nuty.gih 

Po wyboru tej opcji pojawi nam się okno dialogowe ustawień wartości animowanego pędzla. W pole opis wpisujemy na przykład Nuty kolorowe. Nas jednak interesują inne wartości, w polu wymiar powinniśmy mieć ustawioną wartość 1. Natomiast w polu rzędy powinniśmy mieć ustawioną wartość 9. Obok tej wartości zmieniamy Incramental na Random dzięki temu zabiegowi podczas malowania GIMP będzie losował nutę, którą namaluje. Natomiast przy wyborze Incramental będzie malować po kolei każdą nutę zachowując porządek warstw. 

Rys. 11 Wybór nowego pędzla
w ustawieniach pędzla
(Kliknij aby powiększyć)
Po ustawieniu wszystkich wartości klikamy na przycisk OK, na skutek czego Gimp zapisze nam pędzel. Program powinien nam zapisać pędzel automatycznie w katalogu z pędzlami więc nie musimy edytować lokalizacji.

Uruchamiamy pędzel

Po zapisaniu musimy zamknąć GIMPa oraz wszystkie otwarte obrazy. Jest to bardzo ważne gdyż program musi od nowa wczytać i załadować wszystkie pędzle, gdy świeżo po utworzeniu tego nie robi. Uruchamiamy więc ponownie gimp i po wczytaniu programu tworzymy nowy obraz. Tutaj tworzymy obraz o dowolnych wymiarach i tle.

Z przybornika wybieramy pędzel i poniżej tam gdzie okrągła końcówka klikamy i wybieramy z listy nasz pędzel tak jak to widoczne na rysunku 11.  Następnie na płótnie obrazu klikamy i przytrzymujemy lewy przycisk myszy i ruszamy myszką. A efekt końcowy? Wystarczy spojrzeć niżej. :)
Obraz namalowany przy użyciu animowanego pędzla - zrzut
Obraz namalowany przy użyciu animowanego
pędzla (Kliknij aby powiększyć)

Zobacz też:



  1. Strona Główna




  2. Kurs GIMP


1 komentarz:

Anonimowy pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

Prześlij komentarz